Valjakkoajon PM kisat 20-23.7.2017 Sipoossa * Pikaopas valjakkoajoon

Valjakkoajoa voi hyvin tituleerata hevosurheilulajien kuninkuuslajiksi, siinä yhdistyvät hevosmiestaito, eleganssi, tarkkuus, vahvuus, hyvä fyysinen kunto, saumaton yhteistyö, rohkeus ja herkkyys. Kuninkuuslajiksi kai yleensä kehutaan kenttäratsastusta mutta omin tittelin surutta sillä valjakkoajossa siihen vielä lisätään vaunut ja ellei sekään vielä riitä haasteeksi, aina voi lisätä vielä hevosia pariksi tai nelivaljakoksi… Yhden ja saman valjakon on hallittava kouluajon hienoudet, omata hyvä fyysinen kunto selvitäkseen kestävyyskokeesta ja hevosen on oltava maratonesteillä ja tarkkuudessa ohjattavissa hiuksen hienosti kovassakin vauhdissa jo seuraavassa sekunnissa rauhoittuakseen tarvittaessa tiukkoihin paikkoihin tai siirtymäosuudelle esteiden välille. Tämä ei tietenkään onnistu ilman sitä kuuluisaa hevosmiestaitoa, hevosen täytyy olla rohkea ja luottavainen kaikkeen mitä eteen tulee, perässä rämisevät ja heiluvat vaunut.

Valjakkoajokilpailut ajetaan yleensä kolmipäiväisinä. Ensimmäisenä päivänä on koulukoe jonka merkitys kokonaistuloksissa on suuri, hyvällä koulukokeella kärkkyy yleensä kärkipäässä mutta epäonnistuessa on vaikea enää kiriä kahdella muulla osuudella lähelle kärkeä. Toisena päivänä ajetaan kestävyyskoe, jota useimmiten maratoniksi kutsutaan ja viimeisenä päivänä täytyy edellisen päivän rallin jälkeen jälleen rauhoittua hallittua tarkkuutta vaativaan tarkkuuskokeeseen. Valjakkokilpailut ovat siis kenttäratsastuksen kaltaisia, mutta vaunut perässä ja hyppyjen sijaan puikkelehditaan tarkasti esteiden/kartioiden välistä.

Koulukokeessa valjakko siis suorittaa kouluratsastusta vastaavan suoritukseen nurmi- tai hiekkapohjaisella koulukentällä. Valjakosta katsotaan samoja asioita kuin kouluratsastuksessakin, siirtymiä, tahtia, liikkeiden virheettömyyttä ja ajurin apuja. Suorituksesta saatavat prosentit muutetaan virhepisteiksi, mitä enemmän prosentteja, sitä vähemmän virhepisteitä – kokonaistuloksissa vähiten virhepisteitä saanut voittaa.

Koulukokeessa parhaat päällä ja kaikki tip top tuunattuna

Kestävyyskokeessa (maraton) valjakon tulee suoriutua estealueista mahdollisimman nopeasti ja virheettömästi.

Suoritus alkaa matkaosuudella jonka pituus vaihtelee luokan tasosta riippuen, A -osuudelle on ihanneaika johon pyritään (yksikkö pikkuponeilla eli alle 120 cm poneilla ei ole lainkaan A-osuutta, eikä kaksipyöräisissä vaunuissa vaunuavustajaa kyydissä kuten muilla täytyy vaunuissa olla, tämä keventää pikkuponien suoritusta huomattavasti). Tämän jälkeen on siirtymäosuus (T), jonka aikana lähestytään B-osuuden estealueita ja pidetään 10 min pakollinen tauko, jonka aikana valjakkoa voi huoltaa. Eläinlääkärin tarkastuksen jälkeen matka jatkuu B-osuudelle, jolla on luokan tasosta riippuen 4-8 estealuetta. Pikkuponit kisaavat pelkän B-osuuden. Itse estealueet on siis tarkoitus suorittaa mahdollisimman nopeasti ja niille otetaan aika erikseen. Estealueiden välisen siirtymän voi ajaa rauhallisemmin, jotta hevonen ehtii palautua esteiden välillä ja jotta koko B-osuuden ihanneaika ei ylity tai alitu, molemmista seuraa virhepisteitä joten annettuun aikahaarukkaan kokonaisajan osalta tähdätään. Lisäksi virhepisteitä voi kertyä jos esteen irtoava osa (esim. pieni pallo esteen päällä) putoaa tönäisystä.

Esteet on rakennettu erilaisista osista, ne voivat olla luonnonkiviä tai puita, tai erilaisia rakennelmia puutavarasta, pyöröpaaleja tai aita-labyrinttejä, vesiesteellä voi joutua kahlaamaan vesialtaan läpi. Kullakin esteellä ajetaan jälleen luokan tasosta riippuen tietty määrä nk. portteja eli välejä näissä ”estelabyrinteissä” oikeassa järjestyksessä, eli ennen kestävyyskoetta ovat kuski ja groomi käyneet kävelemässä estealueet läpi, jotta vauhdikkaasti ajaessa muistaa esteellä oikean reitin – väärästä välistä ajamisesta seuraa luonnollisesti hylkäys. Groomi, eli vaunuavustaja, onkin ajurin paras kaveri tällä kohtaa jonka vastuulla on usein radan osaaminen vaikka unissaan takaperin… eli kartturina toimiminen  ja ajan seuraaminen sen lisäksi että hän tasapainottaa vaunua tiukissa kaarteissa.

Koko rata pyritään siis suorittamaan ihanneajan aikahaarukassa, ei liian lujaa eikä liian hitaasti ja estealueet suoritetaan mahdollisimman nopeasti ja virhepisteittä. Maaliintulon jälkeen odottaa vielä eläinlääkärin tarkastus, joka on luonnollisesti läpäistävä jotta saa hyväksytyn tuloksen.

Svarvars Trävaruhandel-maratoneste meidän tallilla, kuvat harjoittelutilanteista

Tarkkuuskoe on viimeisen kisapäivän ponnistus jolloin vauhdikas edellisen päivän maratonmeno on jälleen rauhoitettava millintarkaksi mutta reippaaksi menoksi tarkkuusradalla. Rata koostuu siis esteratsastusradan kaltaisesta radasta jossa esteiden virkaa toimittaa kaksi kartiota joiden päällä on pallot. Kartiot ovat luokan vaativuustasosta riippuen 20-40 cm leveämmällä kuin vaunu, näiden välistä on siis ajettava tiputtamatta palloja kartioiden päältä, joista siis seuraa, yllätys yllätys, virhepisteitä! Ellei rataa suorita enimmäisajassa, seuraa siitäkin jälleen virhepisteitä kuten esteratsastuksessa. Eli tästä osakokeesta juostaan reippaasti, sujuvasti ja tarkasti nk. porteista läpi pudottamatta palloja.

Ransu5.jpg

Kuva valmennuksesta, joten varusteet eivät ole kisatilanteeseen autenttiset eikä kartioiden päällä ole palloja 🙂

Kolmen päivän ahertamisen jälkeen kokonaispisteiden perusteella vähiten virhepisteitä saanut valjakko on voittaja!

Koulu- ja tarkkuuskoe ajetaan perinteisen tyylikkäissä vaatteissa ja korkeammissa luokissa nk. juhlavaunuilla eli nähtävänä on valjakkoajo eleganteimmillaan. Kestävyyskokeessa ajetaan sporttisilla maratonvaunuilla ja koska rapa lentää ja vesiesteellä kastuu on pukeutuminenkin enemmän casual. Toisin kuin yleensä ajatellaan, lajin voi kyllä aloittaa vähemmälläkin varustuksella, jo koppakärryillä voi osallistua alempiin luokkiin, pääasia on että hevonen on ajossa toimiva, rohkea, omaa riittävän fyysisen kunnon ja on hallinnassa kaikenlaisissa tilanteissa.

Valjakkoajon PM kilpailut Sipoossa 20-23.7.2017, tapahtuman sivu Facebookissa

PM kisojen tiedote SRL sivuilla, tieto myös live streamistä

Valjakkoajo SRL sivuilla

Valjakkoajon yleissivistävä sivusto valjakko.net

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s